3 stycznia 2016

Książki, które przeczytałam w 2015

Cześć! :)
Co roku pojawiają się wyzwania książkowe typu ''Przeczytam tyle ile mam wzrostu'' albo ''52 książki w ciągu roku''. Uważam, że takie zachęcanie do czytania jest bardzo dobre. Sama lubię czytać, jednak poza lekturami, książki które wybieram samodzielnie czytam raczej w dni wolne np. wakacje, ferie. 

Moim ulubionym pisarzem jest Nicholas Sparks i jak na razie nie zapowiada się, by miało się to zmienić, ale to nie znaczy, że nie czytam nikogo innego. 
Zapraszam więc na podsumowanie zeszłego roku!

Książki wypiszę w kolejności, w której je czytałam i o każdej coś opowiem. Nie będę opisywać treści, lecz moje odczucia.


1. "Anna Karenina" - Lew Tołstoj

W poprzednim roku szkolnym dostaliśmy od polonistki zestaw książek do przeczytania, z których mieliśmy wybrać jedną i zdać na dodatkową ocenę. Sięgnęłam po "Annę Kareninę", bo ciekawiła mnie już wcześniej (nawet w filmie "Ostatnia piosenka" jest o niej wspomniane), tak więc dwie korzyści w jednym. Zaciekawiła mnie, czytałam ją z przyjemnością, a połowę drugiego tomu przeczytałam w jeden wieczór. Polecam każdemu, kto lubi tego typu książki!

2. "Wszystko z miłości"- Roma Ligocka

Mieliśmy wolną lekcję, siedzieliśmy w bibliotece. Zaciekawiła mnie, wypożyczyłam, przeczytałam.. i mało co z niej pamiętam. Nie zachwyciła mnie. Po prostu.

3. "Bezpieczna przystań" - Nicholas Sparks

Świetna książka! Jest nieco inna, gdyż trzyma w niepewności, pojawiają się sceny wręcz kryminalne, a to wszystko otoczone jest miłosną aurą, jak to u Sparksa bywa. Jest też ekranizacja, ale książka zdecydowanie lepsza. :)

4. "Noce w Rodanthe" - Nicholas Sparks

I ksiażka, i film są bardzo dobre, bardzo szybko czyta się te książkę oraz bardzo przyjemnie.

5. "Pięćdziesiąt twarzy Greya" - E.L. James
6. "Ciemniejsza strona Greya" - E.L. James
7. "Nowe oblicze Greya"- E.L. James

Jak widać, przeczytałam wszystkie trzy części. Jest to książka, która wzbudziła bardzo kontrastowe uczucia w czytelnikach. Wydaje mi się, że bardziej dociera do młodych osób. Mnie się osobiście podobała, choć gdyby dowiedziała się o tym moja polonistka, chyba by udawała, że jestem nieobecna już do końca liceum, haha :) 

8. "Dla ciebie wszystko" - Nicholas Sparks

Odwrotnie niż zazwyczaj, najpierw byłam w kinie na ekranizacji. Koleżanka, która nienawidzi romantycznych filmów, popłakała się na nim i była zachwycona, a w 99% książka jest lepsza niż w film, więc opisana przeze mnie sytuacja mówi chyba sama za siebie... :) 

9. "Prawiek i inne czasy' - Olga Tokarczuk

Przeczytałam tę książkę ze względu na to, że jej fragment recytowałam na konkursie. Jest...specyficzna. Niby czyta się dobrze, niby ma ochotę się ją odłożyć.. mam mieszane uczucia.

10. "Dziedzictwo mroku" - Bree Despain

Gdy mając 15 lat kupiłam tę książkę i przeczytałam, byłam całkowicie w niej zakochana. Dokupiłam pozostałe dwie części i zachwyciłam się jeszcze bardziej. Gdy jednak w tym roku wiosną zaczęłam znów czytać te książki, to o ile pierwszą przeczytałam bardzo szybko (leżałam wtedy chora w łóżku c:), tak przez kolejne już nie przebrnęłam. Zbyt mało czasu minęło od ostatniego mojego czytania ich i wszystko pamiętałam. Komuś, kto ich nie czytał, zdecydowanie jednak polecam! Tak jak mówiłam, za pierwszym razem byłam w tych trzech książkach całkowicie zakochana (nazwy pozostałych części to "Łaska utracona' i "Podarunek śmierci").

11. "Makbet" - Wiliam Szekspir

Lektura szkolna, którą sumiennie przeczytałam. Co prawda dopóki nie omówiliśmy jej w szkole, dopóki nie obejrzałam teatru, mało co z niej pamiętałam/kojarzyłam, ale nie jest to najgorsza lektura. Jest po prostu stara, dla nas już niezrozumiała.

12. "Weronika postanawia umrzeć" - Paulo Coelho

Moja polonistka nienawidzi tego autora. Nie można o nim nawet wspomnieć. Dla mnie to nie była jednak pierwsza przeczytana jego książka. Jest bardzo bezpośredni. Nie żałuję, że przeczytałam. :)

13. 'Trzy tygodnie z moim bratem" - Nicholas Sparks

To nie jest powieść. To prawdziwy opis z życia autora. Polecam wszystkim, którzy znają chociaż kilka książek Nicholasa Sparksa - czasem warto wiedzieć coś o autorze.

14. "Włoska symfonia" - Agnieszka Walczak-Chojecka

Dostałam tę książkę od chłopaka na urodziny. Jest specyficzna. Na pewno. Ale wciągająca. Przy okazji warto po nią sięgnąć. :)

15. "Gdzie jesteś?" - Marc Levy

16. "Jak w niebie" - Marc Levy
17. "Jeszcze się spotkamy" - Marc Levy

Trzy książki, z czego druga i trzecia są ze sobą powiązane. Czytało mi się je tak samo dobrze jak Sparksa, sposób pisania mają podobny, tak mi się przynajmniej wydaje. Gdy będę mieć więcej czasu, sięgnę po kolejne książki tego autora. 

18. "Dziady cz. IV" - Adam Mickiewicz
19. "Dziady cz. III" - Adam Mickiewicz

Tych dwóch pozycji raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Polecam jednak film "Lawa" opowiadający o "Dziadach" Mickiewicza. Zachwyca. Momentami przeraża.

20. "Pan Tadeusz" - Adam Mickiewicz

Gdy w gimnazjum omawialiśmy fragmenty, nie byłam przekonana, jednak czytając "Pana Tadeusza" w liceum, polubiłam go.:) Jeśli ktoś dopiero będzie czytać tę lekturę, polecam z audiobookiem, ponieważ łatwiej się wtedy nie zgubić. I oczywiście film! Film obejrzeć obowiązkowo! Może nie kolejność, ale pomaga uporządkować sobie fakty. 


Z lektur czytałam też pierwszy akt "Kordiana' Juliusza Słowackiego oraz pierwszy tom 'Nad Niemnem", ale ani jedna, ani druga nie spodobała mi się na tyle, by chcieć ją czytać dalej. 


Jak widać nie przeczytałam ani bardzo mało, ani bardzo dużo (do wyzwania ''52 książki w ciągu roku" dużo mi brakuje), ale wiem, że są tacy, którzy nie czytają w ogóle, nawet lektur. W tym roku także planuję czytać. W przerwę świąteczną, którą mam teraz, czytam "Lalkę" Bolesława Prusa i już mogę powiedzieć, że to jest jedna z niewielu lektur, które mi się naprawdę bardzo dobrze czyta. Powiem o niej pewnie to samo za rok, robiąc tego typu podsumowanie.



A jak wygląda czytanie książek u Was? Czytacie, nie czytacie? Macie ulubionych autorów? 






 

1 komentarz :

  1. Lalke uwielbiam! :D Planuje przeczytać coś Sparksa i Anne Karenine z tych co wymieniłaś :D Teraz kończę czytać Zbrodnie i Kare - genialna książka polecam. Potem zacznę mężczyźni którzy nienawidzą kobiet :D

    OdpowiedzUsuń